Mijn eerste dag in het onderwijs

Onlangs deed ik mee aan een schrijfwedstrijd van Sterke School. Ik heb niks gewonnen, maar vind het leuk om mijn verhaal te delen:

Mijn eerste jaar als leraar was stiekem niet mijn eerste jaar. Ik had al in het volwassenenonderwijs gewerkt en besloot dat ik de lerarenopleiding wilde doen om in het regulier onderwijs terecht te kunnen. Een studiegenoot vroeg me als mede-mentor van een mbo niveau 2 klas en ik zei ja, blij met mijn eerste stage uren.

Daar stond ik dan, met mijn goed voorbereide kennismakingsles. Voor 27 meisjes die me van top tot teen opnamen en daarna besloten uit te proberen hoe lang het zou duren tot ik huilend het lokaal verliet. Ze gooiden met flesjes, schreeuwden door de klas en weigerden me aan te kijken als ik met ze praatte. Na deze eerste 1,5 uur was ik uitgeput en volledig van mijn a propos. Dit leek in niets op het volwassenenonderwijs.
Wat had ik ze te bieden?
Vertrouwen, besloot ik. Iemand die blijft, hoe bont ze het ook probeerden te maken. Iemand die grenzen stelt maar ondertussen vriendelijk blijft. Want vriendelijkheid, dat kenden ze niet zo goed, leerde ik stukje bij beetje. Complimenten ook niet. Ik wist niet dat er in zulke jonge levens al zoveel verdriet en narigheid bestond. Dat meisjes van 16 hun hele leven al moesten horen dat ze niks konden. En zo wezen veel van hen maar vast iedereen af die hen normaal benaderde, uit angst zelf afgewezen te worden.
Voorzichtig bouwden we een band op. Ik ging hen meer lessen geven. Werd trots op ze. Gaf grenzen aan. Ging met ze op stap. En stond op de playbackavond met alle meisjes op een podium, waar ze zonder aarzelen mijn hand pakten en met me dansten, de schaamte voorbij.
Twee jaar later deel ik hen met een dikke strot hun diploma uit. Ik ben gebleven. Zij zijn gebleven. Ze maakten mijn eerste week in het regulier onderwijs memorabel voor me. In die week besloot ik dat elke leerling een goede leraar verdient, en dat ik elke dag opnieuw voor dit besluit zou kiezen.

10 gedachtes over “Mijn eerste dag in het onderwijs”

  1. Blij met jullie reacties! Ik stel hoge eisen aan mijn docent-zijn, en vind dat elk kind gezien moet worden. Daar ga ik elke dag voor (maar lukt absoluut niet elke dag, hoor!)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *