Kamperen- 12 nachten op een luchtbed en andere zaken

Kamperen?

Zelf had ik er ook wat vragen bij, toen steeds duidelijker werd dat we zouden gaan kamperen dit jaar. Want kamperen en ik, dat is door de jaren heen niet een heel gelukkige combinatie gebleken. Glamping, dat kan ik wel. Met een goed bed, iets wat op een keuken lijkt en een eigen wc en douche kom ik vakantiedagen heel goed door. Maar in een tent op een luchtbed slapen, koken op een gasstel met twee pitjes, en slechts gescheiden door dunne wandjes met andere mensen in één ruimte moeten poepen, daar wordt mijn hart niet warm van.
Toch gingen we precies dat doen. Waarom? Onze zoon houdt van campings en maakt er altijd vrienden. We hebben een hele mooie Stormvogel tent, die moesten we toch ook weer eens gebruiken. Lekker buiten leven is fijn. Dus ach, waarom zouden we het niet proberen?
Daar kwamen mijn vragen. Nou, misschien omdat ik niet goed slaap op luchtbedden? Daar had d’echtgenoot een oplossing voor: hij bestelde een extra lang tweepersoonsgeval, daar moest het op gaan lukken. En dat poepen en piesen in gemeenschappelijke ruimtes dan, en douchen in cabines waar andermans haren in het putje en aan de muren kleven? Daar was een andere oplossing voor: naar Duitsland op vakantie gaan. Het Duitse sanitair staat bekend om zijn hygiëne. Echt waar. Ga langs de Duitse snelweg maar eens naar wc. In Nederland hang je kokhalzend boven de bril, maar bij onze oosterburen kun je er fluitend op gaan zitten, zo schoon. Dus daar zouden ik en mijn smetvrees mogelijk uit kunnen komen. Zo makkelijk was ik om te praten. We gingen.

Tent

Een tent opzetten is leuk als je een beetje ruimtelijk inzicht hebt en ziet welke buizen waar moeten en waar de ingang zit. Ik word in dit soort situaties gebombardeerd tot hulpkabouter, want ik zie het niet. Mij moet je bevelen geven. Ik zie een berg onderdelen waar ik lichtelijk van in paniek raak. Stokken vasthouden kan ik en haringen in de grond slaan ook, maar meer moet je van mij niet verwachten. Gelukkig hebben we een verbouwing overleefd, dus ons huwelijk doorstaat ook het opzetten van een tent wel.
Erin slapen was een behoorlijke aanslag op mijn gestel. Mijn rug vond het extra lange grote luchtbed ook niet leuk (een luchtbed blijft een luchtbed), zodat ik er na een paar uur kermend vanaf rolde en dan maar vast naar het nog lege toiletgebouw liep om daar te genieten van het feit dat ik in  mijn eentje kon plassen, zonder steunende en puffende mensen om me heen of het geluid van plonzende drollen. Gek genoeg bedierf het slechte slapen mijn humeur totaal niet. Misschien omdat ik wist dat het tijdelijk was, en er weer een mooie dag aan zat te komen. Want die hadden we.

Mooie dagen

Dat Zuid-Duitsland mooi was wist ik, maar dat het prachtige azuurblauwe meren had niet. Een enorm meer met zo’n kleur zien opdoemen uit de verte voelt als een kadootje, zeker als je, eenmaal dichterbij, ziet hoe weinig mensen er zijn. Op sommige dagen hadden we een privéplek aan het water en kreeg ik, met de hete temperaturen erbij, bijna een Blue Lagoon gevoel.
Het lome zwemmen, slapen op een meegebracht dekentje, picknicken met vers brood en fruit en lezen  waren perfecte bezigheden om op te ontspannen. Sowieso heb je pas echt vakantie als je enige inspannende gedachtes gaan over wat je gaat eten en wat je wilt doen die dag. Werk, huishouden, prikkels, rekeningen zijn ver weg en dat is alsof je je hersens in een hangmat legt. Hier, ga maar liggen en een beetje schommelen in de wind.
Zoals hierboven zou ik al mijn vrije dagen door kunnen brengen, maar mijn reisgenoten denken daar iets anders over. Dus werd er ook geklommen, gevaren, gefietst en een brug bezocht, en in totaal hebben we in 8 meren gezwommen. Qua activiteitenradius niet verkeerd, en ‘s avonds bleef er genoeg tijd over voor een spelletje en een boek. En dan weer op dat vermaledijde luchtbed rollen, helaas. En eerst nog naar dat toiletgebouw, om gezellig met zijn allen op de wc te zitten.

Eten

Koken op een tweepitsgasstel op de grond is nogal een uitdaging, maar daar houdt d’echtgenoot wel van. En dus kwamen de lekkerste curry’s en pasta’s uit de meegebrachte minipannetjes. Een bak sla is ook zo gemaakt en we hadden een koelkastje bij ons, zodat we een en ander konden bewaren. Tel daar dat heerlijke Duitse brood bij op, dat vult als een baksteen zodat je de lunch kunt overslaan, en je dagen zijn culinair gezien helemaal rond. Op een hongerige puber na, die we af en toe moesten bijvoeden met curryworsten en ander Duits lekkers, maar dat was geen probleem.

Winkels

Mag ik hier nog even een lans breken voor Duitse supermarkten? Niet dat ik de hoorn des overvloeds wil promoten, want eigenlijk is het absurd wat wij in dit deel van de wereld allemaal kunnen kopen. Het gaat me meer om het biologische aspect- bio eten, makeup, cosmetica zijn in Duitsland grosso modo te krijgen in de doodnormale supermarkten. Biologisch inkopen is daar veel meer geïntegreerd en veel goedkoper, met als hoogtepunt gratis veganistische eetmagazines bij de kassa.
Ik heb wat betreft cosmetica biologische shampoos, douchecremes en makeup ingeslagen en niet alleen zit er niet eens een rokend gat in mijn portemonnee, ik voel me ook een iets beter mens.

De camping

Een camping is een eigenaardig fenomeen. Men neme een stuk grond, pleure daar een toiletgebouw en een receptie op en vervolgens mag alles en iedereen erop komen staan, met caravans, tenten en campers. Op elk tegeltje land ontstaan mini-biotoopjes, met complete voortentkeukens, wasrekken met wapperende bonte was, opblaaseenhoorns en opgestapelde kratten. Uit campers komen schotels tevoorschijn, want er moet wel televisie gekeken worden, en elke ochtend en avond zie je stoeten mensen met hun afwasemmers richting de wasruimte gaan. Op de camping gaat het gewone leven door: er wordt op vaste tijdstippen gegeten en afgewassen, en om 20.00 gaat de tv aan.
Tegelijkertijd nemen we het niet zo nauw met dingen die we thuis wel belangrijk vinden: ik stond met mijn keurige teiltje tussen mensen die hun afwas in de wasbak deden waar net een ander zijn jus had staan wegspoelen, en ik heb mensen horen kreunen en steunen tijdens het poepen die echt wel wisten dat ik ernaast zat. Blijkbaar is dat allemaal OK op de camping. Of de meeste mensen die gaan kamperen zijn gewoon neurose- en smetvreesvrij, dat is ook mogelijk.
Ik merkte zelf dat ik het prima vond om 5 dagen lang in dezelfde jurk te lopen, geen makeup op te doen en mijn haar elke dag zonder borstelen in een speld op te bergen. Onder die jurk had ik dan ook nog eens dagenlang mijn badpak aan, want we gingen toch elke dag zwemmen. Hoera voor het vervagen van gewoontes en normen op kledinggebied.
Overigens heb ik nog nooit in mijn leven zoveel mensen begroet als hier. Werkelijk elke Duitser die je tegenkomt onderweg van je tent naar elders, zegt ‘morgen of ‘abend tegen je. Nederlanders herken je doordat ze meters voordat ze je moeten gaan begroeten al opzij kijken en hun ogen neerslaan als ze je passeren. Lafbekken. Ik heb vrolijk meegedaan aan het Duitse begroetingsritueel, omdat ik het zo vriendelijk en opbeurend vond. We zouden elkaar vaker moeten begroeten in de wereld.

Kamperen

Op dag 13 rolde ik weer eens van mijn martelbed af en dacht: dit was de laatste nacht. Ik had er genoeg van. Het was 6.30 ‘s ochtends en nadat ik mijn bezoekje aan het toiletgebouw had afgerond, las ik het weerbericht: onweer, zwaar weer en regen tot diep in de nacht. D’echtgenoot had ook geen zin de dag daarna een natte tent op te vouwen en aldus was snel besloten: we gaan.
Dat het niet heel intelligent is om op het warmste moment van de dag twee tenten op te breken en in te pakken wisten we, maar we hebben het gered, liters zwetend. Daarna begon de reis die eindigde in een hoofdstuk uit een Stephen King boek. We moesten een wegopbreking omzeilen, belandden na een storm op het Duitse platteland, hebben uren in het donker over hobbelige, met takken bezaaide landweggetjes gereden en stonden uiteindelijk zelfs op een voetbalveld. Ik heb de snelweg bijna gekust toen we er weer op terecht kwamen. We kwamen uren later thuis dan we hadden gepland en ik ben, twee dagen na dato, nog steeds aan het bijslapen.
Weer kamperen? Ik dacht het niet. De tent staat te koop en we hebben een compromis bedacht: een lichtere, modernere tent kopen, de volgende keer korter kamperen, en dit combineren met een huisje of een iets comfortabeler manier van vakantie vieren. Stiekem denk ik dat het van vakantie vieren voorlopig niet komt, omdat we ons huis over een paar weken te koop zetten en een ander gaan bouwen.
Maar dat zien we nog wel. Eerst bijkomen van deze vakantie.

8 gedachtes over “Kamperen- 12 nachten op een luchtbed en andere zaken”

1. Nee kamperen is het voor mij ook niet meer, geen probleem met poepende en piesende mensen om me heen, (mijn moeder kon dat ook niet) er heen met rol onder de arm vind ik vervelender en als het regent os het ook niks! Nu toch te oud om te kamperen, hou ook van wat meer luxe!

2. Ooit ging ik kramperen bij een vijfsterren camping. Dat heette toen nog geen glamping maar het had toen ook niets te maken met tenten die van alle gemakken voorzien waren. Er vielen elke nacht vrolijk denneappels op mijn tent. Ik struikelde over draden en pinnen en naarmate de week vorderde had ik heimwee naar huis. Kamperen is niets voor mij en ik ga het ook nooit meer doen. Leuk stukje. Dat dan wel weer.

3. Wat een lekker geschreven stuk! <3!

Ik vind het altijd zo fascinerend dat er blijkbaar kampeermensen en niet-kampeermensen zijn, en dat daar weinig "verschuiving" in zit: kampeerdermensen blijven zich aangetrokken voelen tot kamperen, terwijl niet-kampeerders het, zoals jij, voor 1 keer wel ok vinden, maar geen kampeermensen worden. Zelf ben ik – uiteraard – een niet-kampeerder.

Overigens vind ik dat 'morgen en 'abend dan wel weer heel gezellig. En ik vind het ook best wel flauw dat de Nederlanders daar niet aan meedoen. Dat lijkt me nou juist het enige leuke van op zo'n camping rondhangen, de kumbaya en de community feel.

1. Thnx! <3
      Ja, dat vond ik ook best leuk. Dat samen in hetzelfde schuitje zitten. Maar dan hooguit een week en doorrr.. Naar iets met muren 🙂